Jeżeli zastanawiasz się, jaki poziom znajomości języka jest konieczny, by sprawnie poruszać się w międzynarodowym środowisku pracy, przeczytaj. W biznesie język angielski jest narzędziem codziennej pracy, a umiejętność biegłej komunikacji w tym języku – jednym z podstawowych warunków rozwoju kariery zawodowej.

Trudno dziś wyobrazić sobie kandydata na stanowisko menadżerskie, który nie mógłby się pochwalić bardzo dobrą znajomością angielskiego. Kontakty zagranicznymi kontrahentami wymuszają umiejętność sprawnej komunikacji w środowisku biznesowym. Oczywiście nie dotyczy to wyłącznie kadry kierowniczej – ponad 30% młodych Polaków rozważa możliwość wyjazdu i pracy za granicą.
Interesują ich zwłaszcza kraje anglojęzyczne. Dla nich kluczową kwestią jest dobre przygotowanie się do funkcjonowania w nowym środowisku pracy.Uważam, że trudno jest skutecznie analizować umiejętności komunikacji w codziennych sytuacjach biznesowych w oparciu o certyfikaty wielopoziomowe. Zdecydowanie lepsze jest korzystanie z testów, w których ocena znajomości języka przedstawiana jest w skali punktowej. Educational Testing Service* (ETS) opracował system kryteriów, wskazujący minimalne umiejętności językowe, które powinny posiadać osoby na różnych stanowiskach w międzynarodowym środowisku pracy. Został on oparty na punktowej ocenie egzaminu TOEIC* (Test of English as Foreign Language) i może być porównywany z systemem Common European Framework (CEF) Rady Europy:
*
Menadżer, Lider Projektu, starszy księgowy, lekarz (TOEIC – powyżej 900 pkt, CEF – C2): zdolny do reprezentowania firmy, prowadzenia negocjacji
w języku angielskim, oceny informacji i podejmowania na tej podstawie decyzji, podpisywania kontraktów z partnerami, dla których angielski jest językiem ojczystym.
*
Kierownik zespołu, Koordynator, księgowy, pracownik działu obsługi klienta (TOEIC – 850 pkt, CEF – C1): zdolny do reprezentowania firmy podczas spotkań, przeprowadzania prezentacji, zawierania standardowych umów
i swobodnego poruszania się w środowisku anglojęzycznym.
*
Członek zespołu projektowego (TOEIC – 750 pkt, CEF – B2): może aktywnie uczestniczyć w spotkaniach odbywających się w całości
w języku angielskim, zdolny do wygłaszania krótkich przemówień.
*
Asystent, recepcjonistka (TOEIC – 650 pkt, CEF – B1+): pracownik, który uczestniczy w spotkaniach w języku angielskim jako wsparcie prelegenta, zdolny do przygotowywania notatek.
*
Hostessa, kelnerka, barmanka (TOEIC – 550 pkt, CEF – B1): może
w ograniczonym stopniu funkcjonować w środowisku anglojęzycznym. Czynności ograniczają się zwykle do udzielania prostych informacji osobiście, przez telefon lub e-mail.
*Organizacja Educational Testing Service została utworzona w 1947 r., jako wspólna inicjatywa American Council of Education, Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching i College Entrance Examination Board. Główną misją ETS było wówczas prowadzenie działań badawczych i organizacyjnych, które miały przyczynić się do podnoszenia poziomu kształcenia w Stanach Zjednoczonych. Obecnie ETS, która w USA nadal pozostaje organizacją non-profit, jest największą na świecie, niezależną instytucją, weryfikującą znajomość języka angielskiego. Zatrudnia ponad 2600 osób, spośród których ponad 1100 to najwyższej klasy eksperci, reprezentujący takie dziedziny naukowe jak psychologia, psychometria, statystyka, socjologia i informatyka.
*TOEIC (TEST OF ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION), który jest wykorzystywany jako narzędzie audytu językowego. Egzamin trwa 120 minut i składa się z dwóch części: „Reading” i „Listening”. Każda część obejmuje 100 pytań i daje możliwość zdobycia od 5 do 495 punktów. Rozwiązania wpisuje się w arkusze odpowiedzi, które są sprawdzanie elektronicznie. Dzięki temu wyniki testów są dostępne już po 48 godzinach. Od początku 2007 r. formuła egzaminu zostanie poszerzona o opcjonalne moduły „Speaking” i „Writing”. Wypowiedź ustna (Speaking) i praca pisemna (Writing) będą rejestrowane przez komputer i przesyłane do głównej siedziby ETS w Princeton w USA do sprawdzenia. W ten sposób w TOEIC zachowany zostanie najwyższy poziom obiektywizmu oceny. Certyfikat jest uznawany przez ponad 8000 firm na całym świecie, w tym korporacje takiego formatu jak Johnson&Johnson, Xerox czy Siemens. Również w Polsce TOEIC zdobywa sobie coraz więcej zwolenników. Jako narzędzie audytu językowego jest stosowany m.in. w Unilever, Leroy Merlin i Agorze.